» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
دانلود مقاله درباره زعفران حسین حسینی 1393/07/13 دسته بندی : کشاورزی 0

تعداد صفحات :  59 صفحه

فرمت فایل : WORD



 

موضوع تحقیق : 

زعفران

 

 

سهم ایران در بازار جهانی زعفران بیش از 60 درصد است.


اشاره:‌
زعفران از محصولات كشاورزي است كه از ديرباز در ايران، آسياي صغير و بخش هايي از اروپا به ويژه يونان شناخته و مصرف شده است. در گذشته مصرف زعفران به عنوان يك گياه دارويي به لحاظ خواص آن مد نظر بوده،‌ اما امروزه زعفران به لحاظ رنگ، طعم و مزه خوب در صنايع غذايي مصر گسترده‌اي دارد. با اين وجود، هنوز زعفران در بسياري از كشورها شناخته شده نيست و مصرف جهاني آن در حد قابل قبولي نمي‌باشد.

 

 

 

ایران بزرگترین کشور صادر کننده زعفران جهان است.


اشاره: 
زعفران از كالاهاي غير نفتي صادراتي ايران است. اين محصول كه بيشتر در مناطق خشك و كويري جنوب خراسان به دست مي‌آيد. در بازارهاي جهاني طرفداران زيادي دراد. به طوري كه اينكه ايران عمده‌ترين صادر كننده زعفران مرغوبيت جهان به شمار مي‌ رود. 
بيش از نيمي از محصول زعفران ايران به بازارهاي جهاني عرضه مي شود. با اين حال امكان افزايش توليد آن از طريق انجام عمليات بهزراعي و ارايه آموزش‌ها و تجهيزات مناسب به زعفران كاران و در نتيجه عرضه بيشتر زعفران به مشتريان خارجي وجود دارد و مي‌توان در آمد صادراتي از زعفران را افزايش داد. 
در اين مقاله با صدارات زعفران ايران بازارهاي خريدار آن آشنا مي‌ شويم. 
ايران بزرگترين توليد كنده و صادر كننده زعفران در دنياست. طبق آمارهاي ارايه شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي از 1753 تن محصول زعفران ايران در سال 1378 كه برابر با 85 درصد توليد جهاني اين محصول مي‌باشد. حدود 88 تن يا 50 درصد آن به بازارهاي جهاني عرضه شد. 
با وجود امكان  افزيش توليد زعفران در ايران، از طريق تبليغات مناسب مي‌توان زمينه‌‌هاي بازاريابي و رشد صادرات زعفران را فراهم ساخت و درآمدهاي مناسبي را براي كشور تدارك ديد. ‌
بر اساس آمارهاي منتشره از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران،‌ صادرات زعفران در سال 1368 (آغاز اجراي نخستين برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور) فقط 4 تن  بود كه در سال بعد به 8 تن رسيد و دو برابر ميزان صادرات زعفران در سال 1370 به 30 تن . در سال 1371 به 40 تن. در سال 1372 به 64 تن و در سال 1373 (سال تكميلي اجراي برنامه اول) به 70 تن رسيد كه 175 برابر سطح صادرات زعفران در سال 1368 بود. 
در دومين برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور. صادرات زعفران ايران با نوسان‌هايي روبه رو شد. ميزان صادرات در سال 1374 به 31 تن رسيد كه بيش از 50 درصد نسبت به سال قبل از ن كاهش داشت. اما در سال 1375 با حدود 50 درصد افزايش به 46 تن رسيد. 
صادرات زعفران ايران در سال 1376 نيز با افت 199 درصدي به 37 تن و در سال 1377 با افزايش 621 درصدي نسبت به سال قبل از آن به 60 تن و در سال 1378 با رشد 466 درصدي به 8 تن بالغ شد. 
بر اساس آمارهاي مقدماتي گمرك جمهوري اسلامي ايران، ميزان صادرات زعفران در سال گذشته به حدود 1065 تن رسيد كه 21 درصد بيش از سال 1378 بود. 
عملكرد صادرات زعفران نشان مي‌دهد كه ميزان صادرات رد سال 1378 (پايان برنامه دوم) 22 برابر سال 1368 (شروع برنامه اول) بوده است. 
صدور زعفران به صورت كالاهاي همره مسافر و به طور قاچاق تا سال‌هاي اخير تداوم داشته و علل آن نيز وجود پيمان ارزي ( از سال 1374 به بعد) و تشريفات اداري حاكم بر آن، سودآوري قاچاق صادرات به علت اختلاف نرخ ارز وار برنامه‌اي و قيمت ارز در بازار غيررسمي، سهولت صادرات زعفران به لحاظ كم حجم بودن و ارزش اقتصادي فراوان، فرار از اخذ كارت بازرگاني و پرداخت ماليات به دولت . گريز از استاندارد كردن محصول صادراتي. سهولت در سود جويي و تقلب از طرق صدور غير قانوني و بدون هزينه و نيز فقدان امكان صدور رسمي برخي از انواع زعفران و ملحقات آن به دليل مشكلات آيين نامه‌اي بوده است. 
بخش عمده قاچاق زعفران از مرزهاي شمال شرق و جنوب كشور و به ويژه به باز امارات متحده عربي صورت مي‌گيرد. 
برخي كشورهاي منطقه كه از وارد كنندگان زعفران (به صورت قاچاق) از ايران مي‌باشند. خود صادر كنندة زعفران نيز هستند و به عبارتي از طريق ورد كالاهاي قاچاق سود بيشتي نيز كسب مي كنند و به عنوان واسطه فروش زعفران ايران در بازارهاي خارجي عمل مي كنند.

 


خرید و دانلود | 2,500 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط