خلاصه ای از سه نرم افزار گرافیکی کارل و فری هند و فتوشاپ می باشد که تمام تلاش خود را کرده ام که آموزشی کوتاه و مفید باشد. فهرست مطالب تشکر و قدردانی مقدمه فصل اول - نرم افزار کارل دراو 1- پیشگفتار دربارۀ نرم افزار کارل دراو 2- آشنایی با روشهای نصب Corel Draw 3- تفاوتهای کارل دراو و مرنی هند با فتوشاپ و کاربرد آنها در طراحی 4- آشنایی با صفحه اصلی برنامه 5- آشنایی با جعبه ابزار 6- آشنایی با پنجره های محاوره ای (کار تبادلی) 7- شناسایی اصولکار با خط کشهای صفحه گرافیکی 8- آشنایی با خطوط راهنما GUIDE LTNES 9- آشنایی با اصول کار با شبکه خطوطی کمکی GRID 10- شناسایی اصول روش نحوه نمایش صفحات 11- خنثی کردن تغییرات انجام شده و بازگشت به وضعیتهای پیشین 12- انواع نقاط لنگر (نقاط عطف) در مسیرها 13- چند نکته کلیدی در کارل دراو 14- ابزار Pick 15- شناسایی اصول روش ترسیم چهار ضلعی RECTANGLE 16- شناسایی اصول ترسیم بیضی ELLIPSE 17- شناسایی اصول روش ترسیم کمان (Are) و قطعناع (PIE WEDGES) 18- شناسایی اصول ترسیم چند ضلعی Palygon و ستاره Star
19- شناسایی اصول روش ترسیم مارپیچ SPILAR 20- شناسایی اصول ترسیم خط آزاد در کارل دراو 21- ترسیم توسط ابزار قلم (Pen) 22- تبدیل یک پاره خط به کمان و عکس آن به کمک ابزار Shape 23- تبدیل یک مسیر خشک به منحنی 24- ابزار outline برای تنظیم صفات خطوط مسیر 25- شناسایی اصول کار با GROUP 26- شناسایی اصول کار با ungroup 27- ترکیب کردن شکل ها با فرمان Combine 28- تجزیه شکل های ترکیبی به اجزای اولیه با فرمان Break Apart 29- ابزار Smudge 30- کپی کردن ، چسباندن و تکثیر موضوعات 31- معکوس کردن شکل ها (ایجاد مدل آیینه ای Mirror) 32- جوش دادن مسیرها به هم با فرمان Weld 33- برش زدن و پاپخ کردن شکل ها به کمک فرمان Trim 34- فصل مشترک گرفتن از موضوعات با فرمان Intersect 35- قفل کردن موضوعات با فرمان Lock فصل دوم – نرم افزار فری هند 1- شناسایی نصب نرم افزار Free Hand 2- تفاوتهای فری هند و فتوشاپ 3- خط کشهای صفحه Page Rulers 4- شناسایی اصول ترسیم Rectangle 5- شناسایی اصول ترسیم Ellipse 6- شناسایی ترسیم polygon 7- شناسایی اصول ترسیم Star 8- گزینه های پنل objectبرای چند ضلعی ها 9- شناسایی اصول ترسیم Line 10- ترسیم شکل به کمک ابزار pen 11- اصول کار با ابزارهای spiral , pencil 12- تکمیل کار با استفاده از امکانات تکثیر و ویرایش در فری هند 13- فرامین past spcial , copy spcial واقع در منوی Edit 14- فرامین past behind , past in Front واقع در منوی Edit 15- ملغی کردن فرامین 16- شناسایی اصول کار با ابزار skew 17- شناسایی اصول کار با پنل More 18- تغییر شکل موضوعات با استفاده از نوار ابزار Envelope 19- شناسایی اصول کار با فرمان Group 20- شناسایی اصول کار با فرمان ungroup 21- شناسایی اصول کار با فرمان Join 22- شناسایی اصول کار با فرمان join Blend to path 23- شناسایی اصول کار با فرمان Blend 24- شناسایی اصول کار با فرمان union 25- شناسایی اصول کار با فرمان punch 26- شناسایی اصول کار با فرمان Crop 27- شناسایی اصول کار با فرمان Divide 28- شناسایی اصول کار با فرمان Interesect 29- شناسایی اصول کار با ابزار Smudge 30- شناسایی اصول کار با ابزار Arc 31- شناسایی اصول کار با ابزار Mirror 32- کار با فرمان Save as , Save فصل سوم – نرم افزار فتو شاپ 1- آشنایی با نیازمندیهای سیستم برای راه اندازی فتوشاپ 2- جعبه ابزار پالت ابزارها 3- ابزار انتخاب Marquee 4- ابزار انتخاب Lasso یا کمند 5- ابزار Mggic wand یا عصای جادویی 6- ابزار Move 7- ابزار Cropping 8- کنترل های رنگ پس زمینه یا Back ground و پیش زمینه یا Foreground 9- ابزار Air Brush 10- ابزار clone stampe 11- ابزار Type 12- ابزار Zoom 13- ابزار Hand 14- ابزار Gradient fill 15- ابزار Eraser 16- ابزار Eyedropper 17- ابزارهای Blur/sharpen/smudge 18- ابزارهای Dodge/Burn/sponge
19- پالتهای swatches , color picker 20- پالت channels و رابطه آن با تفکیک و تصحیح رنگ تصاویر 21- تصحیح رنگ تصاویر از طریق امکانات پالت channels 22- پالت Layers 23- پالت History 24- پالت Paths 25- پالت Info 26- پالت Actions 27-نوار options 28- منوی Edite 29- منوی Image 30- زیر منوی Mode 31- زیر منوی Adjustments 32- فرمان Image size 33- فرمان Canvas size 34- منوی Layer 35- منوی Select 36- منوی Filter 37- منوی View فصل چهارم – توضیح در مورد آرم و لوگو و ارائه کارعملی 1- انواع علائم تجاری ،نشانه ها نقش آنها 2- ترکیب اجزاء علائم تجاری 3- دگرگونی علائم تجاری منابع و مأخذ
مقدمه:
این پایان نامه خلاصه ای از سه نرم افزار گرافیکی کارل و فری هند و فتوشاپ می باشد که تمام تلاش خود را کرده ام که آموزشی کوتاه و مفید باشد. امیدوارم با مطالعه این پایان نامه بتوانید شناختی در مورد این سه نرم افزار پیدا کنید و بتوانید با این سه نرم افزار کار کنید و در بخش پایانی توضیحی در مورد آرم و لوگو آورده ام تا کارآیی این سه نرم افزار در طراحی آرم و لوگو
پیشگفتار درباره نرم افزار کارل دراو: نرم افزار کارل دراو یکی از قویترین برنامه های گرافیک برداری و رقیب سرسختی چون فری هند و . . . می باشد. این برنامه که پایه و اساس آن بردارها می باشد همانند فری هند به منظور اسامی و تصویر سازی مجازی به کار گرفته می شوداما با اضافه شدن تدریجی برخی توانمندیهای نقشه بیتی به آن ، بسیاری از امور مربوط به تصاویر نقشه بیتی را نیز اداره می کند و در بسیاری از موارد خود را از برنامه های رستری چون فتوشاپ بی نیاز کرده است. به عنوان نمونه فرمان Resgmple در کارل دراو همان کاری را می کندکه فرمان Imagsize در فتو شاپ روی تصاویر نقشه بیتی انجام می دهد. تعداد زیادی از فیلترهای فتوشاپ نیر به کارل در او اضافه شده و می توان از آنها در تصاویر نقشه بیتی وارد شده استفاده نمود. حتی الامکان اسکن کردن نیز به روایت آخر آن افزوده شده است. از طرفی در بحث بردار نیز گویی سبقت را از بسیاری رقیبان خود چون فری هند ربوده چرا که درمدیریت خطوط و کمان ها بسیار قریتر از فری هند عمل می کند . یکی دیگر از امتیازات بارز آن نسبت به برنامه های مشابه امکان تبادل اطلاعات گسترده با سایر برنامه های گرافیکی می باشد که این کار را با بهره گیری از طیف وسیع فرمتهای گرافیکی موجود در کادر تبادلی فرمان Enport انجام می دهد و یکی از مهمترین گزینه ها برای تبدیل فرمتهای مختلف گرافیکی به یکدیگر بشمار می رود. 1-آشنایی با روشهای نصب corel DRAW: نصب این برنامه همانند بسیاری از برنامه های رایانه ای از گذاشتن CD حاوی برنامه در درایو پیش از شروع به کپی شدن فایلها ، برنامه یکی از سه نوع نصب معمولی (Typical) نصب فشرده (Compact) و نصب سفارشی (Custom) را به شما پیشنهاد می دهد. در شرایط عادی بهتر است از نصب معمولی استفاده کنید تا تمامی گزینه های پیش فرضی نرم افزار بر پا سازی شوند. چنانچه سیستم ، ضعیف و فضای دیسک سخت محدود است از روش نصب فشرده با حداقل امکانات لازم استفاده نمایید. نصب سفارشی بیشتر به درد حرفه ای ها می خورد و امکان نصب اجزای برنامه را به طور انتخابی به کاربر می دهد. 2-تفاوتهای کارل دراو و فری هند با فتوشاپ و کاربرد آنها در طراحی : نرم افزارهای فری هند و کارل دراو در کنار نرم افزار فتوشاپ مجموعه ای قوی و کاملاً در زیر تفاوتهای اساسی کارل دراو و فری هند با فتوشاپ بررسی شده است: 1-محیط کارل دراو برداری است یعنی پیکسلها و رزولوشن نقشی در این برنامه ندارند بلکه اشکال از موضوعات مستقلی مانند کمان ، دایره ، خط و چهار گوش تشکیل شده اند که هر یک از آنها ، موضوع واحدی بوده و به وسیلۀ فرمولهای ریاضی تعریف می شوند. 2-بر خلاف فتوشاپ که در آن می توان بخشی از یک موضوع را پاک نمود در فری هند و کارل دراو یک شی به طور کامل انتخاب جا بجا و یا حذف می گردد. در واقع یک تصویر برداری از تعدادی موضوع جدا از هم مثل خط ، کمان و چند ضلعی تشکیل شده که درون آنها نیز می تواند از رنگ پر شود و همه آنها بر پایه فرمولهای ریاضی استوار شده اند نه پیکسل. 3-در کارل دراو اجزای تشکیل دهنده تصویر برداری استقلال می باشند و مستقلاً می توان آنها را انتخاب و ویرایش نمود در حالی که در فتوشاپ چنانچه اجزای تصویر را در لایه های مختلف قرار ندهیم همه چیز در همه ادغام می گردد. 4-کارل دراو و فری هند مستقل از رزولوشن می باشند از ایندو کیفیت ترسیمات و متون در این نرم افزارها در حداکثر ممکن می باشد اما در فتوشاپ کیفیت و هموار بودن دور حروف و اشکال به میدان رزولوشن تصویر بستگی دارد. از ایندو بسیاری از طراحان حرفه ای ترجیح می دهند تصویر سازی خود را در فتوشاپ انجام دهند و سپس با فرمت TiF آن را به کارل دراو یا فری هند منتقل کرده و حروف نگاری را در این محیط انجام داده و نهایتاً از همین برنامه آن را برای چاپ ارسال نمایند. 5-به دلیل استقلال کارل دراو و فری هند از رزولوشن این برنامه ها بهترین راه حل برای چیدن مستندات نقشه بیتی (فتوشاپ) در کنار هم و ارسال برای چاپ است چرا که مستندات فتوشاپ ممکن است از لحاظ رزولوشن با هم متفاوت باشند، از اینرو نمی توان برون یکسان کردن رزولوشن هم مستندات ، آنها را در یک سند فتوشاپی در کنار هم قرار داد مگر با یکسان نمودن رزولوشن آنها که واضح است افزایش یا کاهش رزولوشن در مستندات فتوشاپی منجر به کاهش کیفیت و وضوح آنها می شود. 6-تولید ترامهای چاپی از طریق فری هند و کارل دراو به دلیل ماهیت برداری این برنامه ها دقیقتر و حساستر از فتوشاپ صورت می گیرد و معمولاً لیتوگرافها حتی مستندات را نیز از درون برنامه های برداری به ترام تبدیل و نهایتاً روی زینک کپی می نمایند. 7-فتوشاپ به دلیل ماهیت پیکسلی ، قدرت اسکن کردن تصاویر ، تصیع رنگ و ویرایش دقیق تصاویر دیجیتالی را داشته و عمدتاً برای ویرایش تصاویر عکاسی شده و ایجاد جلوه های ویژه در آنها به کابرده می شود، در حالیکه فری هند و کارل دراو در او عمدتاً به منظور خلق شخصیتها ، ترسیم و شبیه سازی اشیاء و نشانه ها ، ایمینشن سازی ، تایپونگاری و صفحه آرایی مورد استفاده واقع می شوند. با همه اینها هیچگاه نمی توان ادعا کرد که کارل دراو و فری هند نسبت به فتوشاپ برتر هستند، بلکه بهتر است بگوئیم هر کدام به منظور خاصی طراحی شده اند و هیچکدام مستقل از دیگری نبوده بلکه این برنامه ها کامل کننده یکدیگر هستند. جلوه هایی که فتوشاپ روی تصاویر ایجاد می کند و یا مقوله اسکن و اصلاح رنک تصاویر فتوگرافی که بحث بسیار مهمی در صنعت چاپ می باشد فقط از عهده فتوشاپ یر می آید و برنامه های برداری در این زمینه عاجزند. حال آنکه برخی هند و کارل دراو به دلیل استقلال از پارامتر تعیین کننده رزولوشن به امتیازاتی دست پیدا کرده اند که از طریق آن ها می توان ضعفهای فتوشاپ غلبه کرد. در یک کلام یک طراح باید هر دو برنامه برداری و رستری را داشته باشد و به هر دو نیز کاملاً مسلط باشد. البته فتوشاپ ، فری هند و کارل دراو در او سرآمد نرم افزارهای گرافیکی می باشند و 3-آشنایی با صفحه اصلی برنامه: برای شروع به کار در محیط کارل دراو ابتدا باید سندی جدید (New) در صفحه ایجاد کرد تا امکان ترسیم به وجود آید.در این سند یک صفحه گرافیکی دیده می شود که به منزله محدوده چاپ علاوه بر صفحه گرافیکی ، نوار عنوان در بالای محیط ، نوار منوها در زیر نوار عنوان ، نوار فرامین اصلی در زیر نوار منوها ، نوار صفحات در زیر نوار فرامین اصلی ، جعبه ابزار در سمت چپ ، جعبه رنگ در قسمت راست محیط و نوار وضعیت در پائین محیط دیده می شود. در قسمت بالای صفحه ، نوار منوها قرار دارد که با کلیک روی آنها باز می شوند. در منوها فهرستی از فرمانهای ویرایشی و تنظیمی وجود دارند که برخی مستقلا و برخی با همکاری یکی از ابزارها وارد عمل می شوند. اغلب تنظیمات مربوط به ابزارها و مسیرها و صفحه گرافیکی در نوار صفحات صورت می گیرد. نوار صفحات (Property Bar) دارای گزینه هایی پویا می باشد که با انتخاب هر ابزار به سرعت تغییرکرده و گزینه های تنظیمی ابزار انتخاب شده را نمایش می دهد. چنانچه موضوعی در صفحه انتخاب شود ، نوار صفحات گزینه های تنظیمی آن را به نمایش می گذارد و چنانچه در صفحه موضوعی به حالت انتخاب بنا شد ، نوار صفحات گزینه های تنظیمی صفحه گرافیکی و واحد 4-آشنایی با جعبه ابزار: جعبه ابزار که در محیط برنامه دیده می شود ابزارهای رسامی و ویرایشی را در خود جای داده است. اولین ابزار Pick می باشد که برای انتخاب کردن ترسیمات ، جابجا کردن آنها به کار مجموعه ابزارهای Shape برای انتخاب کردن نقاط لنگر در مسیرها ، ایجاد انحنا و تغییر شکل در آنها و بریدن مسیرها مورد استفاده واقع می شوند. مجموعه سوم مربوط به ابزار بزرگنمایی (zoom)و ابزار Hand می باشد. باابزار zoom موقعیتهای مورد نظر در ترسیمات را بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنید. به کمک ابزار Hand صفحه نمایش را جا به جا و بخشهای مخفی شکل را مجموع ابزارهای ردیف چهارم ابزارهای ترسیم خط و کمان می باشند. ردیفهای پنجم و هشتم ابزارهای رسم اشکال هندسی را در خود جای داده اند. ردیف نهم ابزارهای ایجاد جلوه های ویژه مانند ابزارهای پرسپکتیو و ایجاد سایه را در خود جای داده اند. ابزارهای outline تنظیم مشخصات خطوط دور مسیرها از جمله رنگ و ضخامت آنها را به عهده دارند و ابزارهای مجموعه fill برای رنگ آمیزی داخل شکلهای بسته چه از نوع یکنواخت و چه از نوانسی به کار گرفته می شوند. 5-آشنایی با پنجره های محاوره ای (کادرهای تبادلی): بسیاری از ابزارها یا فرمانها پس از اجرا ، یک کادر تبادلی در صفحه ظاهر می کنند که به منظور تنظیم گزینه های انتخابی آن ابزار یا فرمان مورد استفاده واقع می شوند به عنوان مثال با کلیک روی ابزار aut line کادری در صفحه ظاهر می شود که توسط آن می توان برای خطوط ترسیم شده یا در دست ترسیم ضخامت و رنگ تعیین نمود و یا آنها را پیکان دار کرد. 6-شناسایی اصول کار با خط کش های صفحه گرافیکی: چنانچه خط کشهای افقی و عمودی در صفحه فعال نیستند ازمنوی view گزینه Rulers را کلیک کنید. خط کش ها ظاهر می گردند و در ترسیم موضوعات برای اندازه گیری مورد استفاده واقع می شوند. نقطه صفر خط کشها گوشه سمت چپ پایین صفحه گرافیکی می باشد. پر واضح است که مقیاس اندازه گیری خط کش بر اساس واحد اندازه گیری جای می باشد. بدین منظور همیشه پیش از شروع به کار ، واحد اندازه گیری مناسب را انتخاب کنید تا مقیاس اندازه گیری خط کشها مطابق میل نمایش داده شوند و اندازه شکلها نیز بر اساس واحد جدید سنجیده شوند. همان طور که 7-آشنایی با خطوط راهنما GUIDE LTNES : با کلیک روی خطوط راهنما با ابزار Pick خط راهنما انتخاب می شود و به رنگ سرخ در می آید پس از انتخاب خط راهنما نوار صفات ، گزینه های تنظیمی آن را نمایش می دهد و می توان موقعیت دقیق آنها را در صفحه بر اساس محورهای y , n معرفی نمود. همچنین برای ویرایش خطوط راهنما می توان امکان دوران خطوط راهنما فراهم می گردد و می توان خط راهنمای مایل ایجاد نمود. چنانچه در نوار صفات خط راهنما ، علامت قفل ار فعال کنید خط راهنما در جای خود میخکوب می گردد. خطوط راهنما خاصیت آهنربایی دارند و موضوعات را به سمت خود جذب 8-شناسایی اصول کار با شبکه خطوط کمکی GRID: فرمان Grid در منوی View واقع شده و با کلیک روی آن شبکه خطوط شطرنجی نمایان 9-شناسایی اصول روش بنحوه نمایش موضوعات: در منوی view گزینه های مختلفی برای نمایش عناصر در صفحه وجود دارد که عبارت اند از: * Wier frame مشابه keyline در فری هند عمل می کنند و خطوط مسیر را بدون رنگ داخل شکلها نمایش می دهد. * گزینه Enhaneed که مشابه flash Anti – Alias در فری هند عمل می کند و اشکال را پرداخت شده و نرم نمایش می دهد. * حالت نمایش Draft پیش نویسی از موضوعات را کمی خلاصه تر از حالت Enhaneed نمایش می دهد و تمرکز بیشتر روی رنگ موضوعات است. * حالت نمایشی Normal مانند preview در فری هند همه چیز را معمولی نمایش می دهد و اشکال به صورت معمولی و پرداخت نشده دیده می شوند. 10- خنثی کردن تغییرات انجام شده و بازگشت به وضعیتهای پیشین: برای بازگرداندن تغییرات انجام شده (undo) و بازگشت به وضعیتهای پیشین ، میانبر Ctrlrz را به کار گیرید. برای عمل Redo کلیدهای Ctrltu یا Ctrltshiftez در نظر گرفته شده است. 11- انواع نقاط لنگرد نقاط عطف در مسیرها: اصولاً خطوط و منحنی ها توسط نقاط لنگر به یکدیگر متصل می شوند که این نقاط خود به سه دسته تقسیم می شوند. 1- نقاطی که دو خط مستقیم را به هم ارتباط می دهند. به این نقاط ، نقاط گوشه می گویند. 2- نقاطی که یک خط مستقیم و یک منحنی (قوس) را به هم ارتباط می دهند به این نقاط ، نقاط اتصالی گفته می شود. 3- نقطه ای که در میان یک قوس قرار گرفته و به دو سمت آن دو کمان وصل شده ، نقطه منحنی نامیده می شود. دکمه های سه گانه تنظیم فقط لنگر در نوار صفات (معادل گزینه های پنل object در فری هند)، دکمه اول از دکمه های سه گانه نوار صفات shape گزینه گره نوک تیز است که اگر برای گره انتخابی فعال شود می توان اهرمهای کنترل قوس را به طور مستقل کوتاه یا بلند کرد و راستای آنها را نیز نسبت به هم تغییر داد. از گره های نوک تیز می توان برای ایجاد تیزی در کمان ها دکمه دوم از دکمه های سه گانه در نوار صفات ، گره فرم استبا فرک مردن گره امکان تغییر شکل منحنی برای هر اهرم به صورت مستقل در اختیار قرار می گیرد. می توان اهرمها را مستقل از هم کوتاه و بلند نمود اما منحنی همچنان نرم باقی بماند. در مورد گره هایی که اتصالی هستند یعنی در نقطه اتصال یک پاره خط به یک منحنی واقع شده اند چنانچه بخواهید کنترل بیشتری بر اهرم کنترلی قوس مجاور داشته باشید بهتر است نقطه اتصالی رابه یک نقطه نرم (smooth) تبدیل کنید. توجه داشته باشید که یک نقطه لنگر از طریق ابزار shape انتخاب می گردد. در فری هند برای تبدیل خط به کمان باید نقطه وسطی را به نقطه منحنی تبدیل نمود اما در کارل این قضیه بر عکس است در اینجا بادی پاره خط را انتخاب و توسط نوار صفات به قوس تبدیل کرد و بعد توسط ابزار shape قوس را تغییر شکل داد. اما هموار کردن منحنی تقریباً در هر دو برنامه مشابه است به این معنی که باید نقطه گره میانی قوس را تبدیل به نقطه هموار نمود. 12- چند نکته کلیدی در کارل دراو: 1- از ابزار PAN (يا كليد فوری معادل آن H) برای جابه جا کردن صفحه گرافیکی به منظوردیدن بخشهای مخفی سند که در بزرگنمایی فعلی دیده نمی شوند استفاده نمائید. 2- ابزار Pick رایج ترین ابزار بوده و برایا نتخاب کردن موضوعات و جابجا کردن آنها با ماوس به کار گرفته میشود. |
خرید و دانلود | 8,000 تومان نوع فایل :doc | تعداد صفحات :73 گزارش تخلف به پلیس سایت |