» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
گزارش کارآموزی شهرداری و مدیریت شهری صابری 1393/08/08 دسته بندی : گزارش کارآموزی و کارورزی 0

تعداد صفحات : 80

فرمت فایل : WORD



 

موضوع گزارش کارآموزی : شهرداری و مدیریت شهری

 

شهرداری و مدیریت شهری

شهرداريها به دليل جايگاه خاصي که در هر شهر دارند نقش اصلي را در مديريت شهري ايفا مي نمايند . امروزه اغلب کشورهاي توسعه يافته شهرداري و مدير آن يعني شهردار مهمترين ارگان شهري و بالا ترين رده مسئوليت در شهر بوده و تمام نهادهاي شهري مستقيم يا غير مستقيم تحت نظر شهرداري قرار دارند .

 

فهرست

عنوان                                                                        صفحه

مقدمه                                                                                        1

شهرداري و مديريت جامع شهري                                                          1

تعاريف وواژه ها                                                                        4

شماره منطقه                                                                                       5

شماره بلوك                                                                                        6

آپارتمان                                                                                    7

واحد شغلي ( صنفي )                                                                           9

جهات اربعه اصلي و فرعي                                                                    10

مميزي                                                                                                11

شماره گذاري معبر                                                                     12

توضيح عناوين اطلاعاتي فرم                                                                13

كدو نوع معبر                                                                                      17

تعداد : تعداد گونه فرعي                                                                         23

موفقيعت زمين ( ك4-2 جدول لونيگ مميزي )                                         25     

جدول ابعاد زمين                                                                        27

 

مقدمه :

 در کشور ما نيز اگر چه در قوانين پنج سال جاري موضوع مديريت جامع شهري و مسئوليت شهردار پيش بيني شده است و البيکن تا کنون به دليل مشلات ساختاري و قانوني اين مهم در شهري به اجرا در نيامده و اميد است بزودي در تعدادي از شهرها اجرا و پس از بررسي و رفع اشکالات احتمالي به ساير شهرهاي کشور نيز تعميم يابد .

 در وضعيت کنوني نيز شهرداريها نقش اساسي در هماهنگي و امور اصلي مربوط بهش هر بر عهده دارند و اغلب ارگانهاي ديگر يا مستقيما ً وابسته به شهرداري هستند ( مانند خدمات شهري ، حمل و نقل شهري ، پارکها ، فضاي سبز ، خدمات ايمني و ..... ) ويا غيرمستقيم در بسياري از امور با هماهنگي شهرداري عمل مي نمايند ( ارگانهايي مانند مخابرات ، آب ، فاضلاب ، گاز ف برق )

 هر شهرداري يا به طور کلي هر شهر جهت برنامه ريزي و اقدامات زيربنايي شهري به اطلاعات و آمار جامع و دقيق شهر نياز دارد که ضرورتا ايجاب مي نمايد طبق يک برنامه مدون و زمان بندي شده شده و حتي المقدور با استفاده از سيستم هاي رايانه اي و فناوري ، اطلاعات و آمار دقيقي با انجام عمليات لازم از اراضي ، املاک مستحدثات و تاسيسات شهري برداشت نمايد و آنگاه سعي شود تا اين اطلاعات بروز و بهنگام نگهداري  شود تا همواره بتوان به نحوه مطلوب از آنها استفاده نمود .

مميزي يعني تميز دادن ، تشخيص و جداسازي و در اصطلاح به معني برداشت ، تفکيک و طبقه بندي آمار و اطلاعات از املاک و معابر شهر است .

به همين منظور فرمهاي جديد مميزي با دستور العمل اجرايي زير تدوين شده است تا علاوه بر گرد آوري اطلاعات مورد نياز شهرداري گامي جهت پياده سازي بانک اطلاعات شهري و آنگاه GISشهري برداشته شود . مبناي GISشهري ملک و معبر مي باشد و با توجه به وابستگي و نقش اساسي که شهرداري در مديريت املاک و معابر شهر بر عهده دارد عموما شهرداري به عنوان متولي و مديريت GISشهري بوده و وظيفه ايجاد ، مديريت ، نگهداري ، هماهنگي و مديريت GISشهري بر عهده شهرداريها مي باشد . در اين مورد دلايل متعددي وجود دارد که به موارد زير اشاره مي کنيم .

1-   شهرداري اصلي ترين نهاد در مديريت شهري است .

2-    شهرداري عمدتا با ملک يا معبر سرو کار دارد .

3-    هرگونه تغيير در ملک با هماهنگي و مجوز شهرداري صورت مي گيرد . ( ساخت و سازها و ........)

4-  هر گونه ايجاد يا حذف در ملک يا معبر با هماهنگي و مجوز شهرداري صورت مي گيرد ( احداث واحد –تفکيک –ايجاد معبر و .........)

5-   طبق قانون شهرداري مکلف به داشتن اطلاعات به روز املاک و معابر شهر است ( قانون مميزي )

6-   طبق قانون شهروندان مکلف به همکاري و ارائه اطلاعات صحيح به شهرداري هستند .

7-  هر گونه عمليات روي املاک يا معابر توسط ساير ارگانها با مجوز و هماهنگي شهرداري با دلايل فوق اگر شروع کننده GISشهري را شهرداري بدانيم با توجه به آنچه در قبل بيان شد در شرايط کنوني شهرداريها با استفاده از قوانين و تکاليف موجود مي توانند عمل نموده و با پايه گذاري GISشهري حداقل بخشي از نيازهاي فعلي خود را در اين مقوله رفع نموده و با برنامه ريزي اصولي و صحيح و همکاري و جلب نظر ساير نهادها نيازهاي ساير کاربران و ارگانها را در مديريت جامع شهري در بلند مدت برطرف نمايند .

8-  اولين اقدام جهت تحقق اهداف فوق مميزي شهر است که طبق قانون نوسازي و عمران شهير شهرداريها با اختيارات ويژه مي توانند هر 5 سال شهر را مميزي نمايد .

 

 

تعاريف و واژه ها

 جهت انجام مميزي اصطلاحات خاصي بکار مي رود که لازم است در ابتدا اين واژه ها تعريف گردد:

 شهر

 پس از تقسيمات استان و شهرستان ، شهر مي باشد . هر شهرستان شامل تعدادي شهر است . شهر محدوده اي جغرافيايي است که حدود آن با توجه به محدوده طرح جامع شهري مشخص شده باشد .

تقسيمات شهري

طبق قانون و ضوابط و مقررات و دستورالعمل هاي وزارت کشور شهرهاي بزرگ بايستي داراي تقسيمات منطقه اي محله اي مصوب باشند و اين تقسيم بندي بر اساس معيار ها و ضوابط خاصي صورت مي گيرد که روي نقشه ها ي مميزي شماره منطقه و محله ( حوزه )و حد و حدود آن مشخص است . لذا در محل شماره شناسايي ملک که در قسمت بالاي همه فرمهاي مميزي مشخص شده است از سمت چپ به راست به ترتيب شماره منطقه و سپس شماره محله ( ناحيه ) مي شود .

منطقه

 بسته به وسعت ، جمعيت و محدوده خدماتي هر شهر به چنذ منطقه تقسيم مي گردد . محدوده مناطق با خيابان يا بزرگراهاي اصلي و محدوده طرح جامع شهر از يکديگر مجزا مي گردد .

شماره منطقه

به هر منطقه به ترتيب ايجاد ، شماره اي از يک بعد داده شده است . اين شماره دو رقمي در گوشه سمت چپ بالاي فرمهاي مميزي درج مي گردد .مثلا منطقه 2 به صورت 2 درج خواهد شد .

محله ( ناحيه )

 هر منطقه داراي 11 و حداکثر 22 محله است محدوده محله بر اساس جمعيت ، تعداد املاک و تراکم ساختماني آن مشخص مي گردد . جمعيت هر محله 10000و حداکثر 20000 نفر است .

شماره محله ( ناحيه )

هر ناحيه نيز داري شماره اي است که از 1 شروع و حداکثر تا 22 خواهد بود شماره محله يا ناحيه نيز بعد از شماره منطقه به صورت دو رقمي در فرمهاي مميزي نوشته خواهد شد .

 بلوک

آخرين محدوده تقسيمات شهري بلوک مي باشد . يک بلوک محدوده اي است از املاک که به يکديگر متصل بوده و از اطراف به وسيله معابر عمومي و يا عوارض طبيعي مانند رودخانه ،کوه و .... احاطه شده است . به نحوي که اگر ازيک نقطه بلوک حرکت نماييم پس ازطي کردن دور بلوک مجددا به همان نقطه شروع باز مي گرديم .

 

شماره بلوک

هر بلوک داراي يک شماره 3 رقمي است که در هر محله از 001 شروع و به تربيت تا آخرين بلوک محله ادامه مي يابد . ازشماره محله در بالاي فرمهاي مميزي نوشته خواهد شد .

شماره ملک

 هر ملک در بلوک داراي شماره ملک سه رقمي است که با حرکت ارز جنوب غربي بلوک از شماره 001 شروع و تا آخرين ملک بلوک ادمه مي يابد. مطابق مثالي که در فوق نمايش داده شد ......

ساختمان

 ساختمان به محدوده اي از يک ملک که ساخته شده و لتوان از آن استفاده مسکوني ، تجاري ، اداري و مانند اينها داشت اطلاق مي شود . اگر دريک مل چند ساختمان مجزا که حداقل 12 متر مربع مساحت دارد وجود داشت براي هر ساختمان برگ مجزا اتصاص داده مي شود .

 شماره ساختمان

هر ساختمان در ملک داراي شماره ساختمان دورقمي است که به ترتيب از  01 به ساختمان اصلي و سپس ساختمانهاي بعدي اختصاص مي يابد . به هر ساختمان مجزا ( به هم نچسبيده ) که حداقل 12 متر مربع مساحت داشته باشد و داراي در ورودي مجزا نيز باشد يک کد اختصاص داده و برگ مميزي اطلاغات ساختمان براي آن تنظيم مي گردد .

بلوک گردشي

 براي شروع مميزي املاک واقع در هر بلوک بايستي از جنوب غربي بلوک در جهت حرکت عقربه هاي ساعت آغاز نمود . بنابراين بايد ابتدا جهت يابي درست در محل انجام گرفته و سپس نقشه با محل تطبيق گردد .

 بر روي نقشه جهت شمال مشخص شده است ولي در محل تشخيص جهات اربعه از طريق محل طلوع و غروب آفتاب ( شرق يا غرب ) يا پرس و جو کردن جهت قبله که تقريبا رو به غرب يا جنوب است و يا تطبيق نقشه با وضع موجود عملي است پس از مشخص جهات اربعه اصلي از اولين ملک واقع در جنوب غربي بلوک کار مميزي با تنظيم فرم فهرست املاک آغاز مي گردد .

آپارتمان

 اگر يک ملک داراي ساختمان مجزايي باشد که داراي مالکيت مستقلي بوده يا مي تواند در آينده با توجه به وضعيت ساخت داشته باشد هر بنا به عنوان يک واحد آپارتماني محسوب مي شود . بنابراين هر آپارتمان داراي درب ورودي مجزا وتسهيلات ( مانند سرويس –آشپزخانه و.....) و مشترکات ( مانند راه پله ) و ..... مي باشد . در صورتي که ملک داراي صورت مجلس تفکيکي براي آپارتمانها باشد متراز آپارتمانها و تعداد آنها و ساير مشخصات در صورت مجلس  قيد شده است و مي توان آنها را استخراج و در برگهاي مميزي آپارتمان درج نمود. در صورتي که ملک تفکيک نشده است وداراي سند مالکيت باشد مساخت و ساير مشخصات بر اساس دستورالعمل مترشده و در فرمها وارد مي گردد . 


خرید و دانلود | 6,800 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط